buAt bODo suDaaaa....

buAt bODo suDaaaa....
i'M tiReD oF tELLing, SCreAminG aND sHOuTinG aBOut iT..AnD thiS, wiLL bE a SiMpLe Way tO eXPReSS aLL bOUt iT!!~

=)

Daisypath Happy Birthday tickers

aDer seSapeR yaNg nAk ikUt?

Saturday, February 12, 2011

Tak SaMBut VaLEntiNE dAY...

okay....ni antara kenyataan yg aku petik dari satu blog ni → Sunah Suka Sakura...sila klik sini......
aku tak follow blog ni...aku follow Abdul Aziz Abdul Rahim si sCaNdaLmOnGeR?
Abdul Aziz ni post entry 'tak sambut Valentine'...link kan ke Sunah, aku baca...then tergerak plak hati aku untuk post jugak...heheheheh


So, ni lah kenyataan tersebut....*erm...aku harap tak salah copy kan...sebab ni ilmu berkenaan ngan agama kita...

"Salah satu versi terkuat menyatakan asal usul sejarah Valentine’s Day bermula di sekitar tahun 270M, di zaman pemerintahan Maharaja Rom iaitu Maharaja Claudius II yang zalim. Rom ketika itu terlibat di dalam beberapa peperangan yang berdarah dalam usaha untuk meluaskan empayarnya.

Claudius menghadapi kesukaran untuk mendapatkan tentera. Pada pandangan beliau sebab utama pemuda-pemuda Rom tidak berminat menjadi tentera ialah kerana mereka sukar meninggalkan kekasih dan keluarga mereka. Untuk mengatasi masalah ini, Claudius telah mengharamkan semua perkahwinan dan pertunangan di kalangan masyarakat Rom.

Saint Valentine merupakan salah seorang paderi Rom ketika itu. Beliau bersama seorang paderi lain bernama Saint Marius secara rahsia telah membantu mengahwinkan pasangan-pasangan yang ingin berkahwin. Akibatnya beliau telah ditangkap, dipenjara, dan dijatuhkan hukuman bunuh pada tanggal 14 Februari tahun 270 M. Beliau dianggap ‘syahid’ oleh para penganut Kristian ketika itu.

Sebelum dijatuhkan hukuman bunuh, ramai golongan muda menziarahi Saint Valentine semasa beliau di dalam penjara sebagai tanda sokongan dan simpati. Salah seorang yang kerap mengunjungi beliau ialah anak gadis kepada seorang pengawal penjara yang akhirnya membibitkan perasaan kasih sayang di antara mereka.

Pada hari Saint Valentine dijatuhkan hukuman bunuh, beliau telah meninggalkan sekeping nota kepada gadis tersebut dengan menulis ucapan terima kasih dan diakhiri dengan perkataan "Love from your Valentine". Menurut sejarah, nota inilah yang memulakan budaya Valentine’s Day. [Sumber dari SINI]"

hmMmm...terpulang laaa pada individu nak menilai...tapi aku mmg tak layan benda² camni....
tepuk dada tanya IMAN okay...

6 comments:

  1. buadaya barat tak sepatutnya jadi ikutan..... abaikan aje...

    ReplyDelete
  2. sbenarnya, nak ungkapkan rasa cinta bukan kena tunggu 14feb kan? hari lain pon boleh

    ReplyDelete
  3. hanim....
    betol.....


    bert,....
    hmMm..tu laa pasal...naper nak hebohkan sangat pasal 14feb ni ntah...ader org tu hari² g dating ngan pasangan masing²...

    ReplyDelete
  4. ade org cakap kalu kua date arini kene tgkap~haish..

    ReplyDelete
  5. no no..bunga xsuka valetime day..

    ReplyDelete

cLicK² → ChURp²